x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
סקירה בנושאי ביטוח:
חשוב לדעת!
אנו מתחייבים שלא להעביר את פרטייך לצד שלישי, אלא למטרת השוואת מחירי ביטוח רכב כל המידע הנמסר בטופס הנ"ל נשמר ומטופל בדיסקרטיות הראויה. באתר Mph ניתן לערוך השוואת מחירים מותאמת אישית לרכישת ביטוח רכב במחיר הזול ביותר בישראל

ביטוח לרכב ישן - איך ומה לבטח?

תאריך: 18/03/2015 14:46
התחייבות לביטוח הכי משתלם עבורך!

חובה, מקיף ביטוח צד ג' – מה צריך, על מה כדאי לפעמים לוותר ומה מומלץ לבעלי רכבים ישנים לעשות בתנאים מסוימים? רכב ישן, על פי מונחי חברות הביטוח הוא רכב שגילו נע בין 12-18 שנים.

האם כדאי לבעלי רכבים ישנים לבטח את רכבם וכיצד?

על ביטוח החובה אין מה לדבר – הוא חובה. כשמגיעים לביטוח מקיף – קורה שבעלי רכבים ישנים יתקלו בבעיה – חברות ביטוח מסרבות לפעמים לבטח רכבים ישנים, אחרות יעלו מאוד את תעריפי הביטוח לרכב ישן.

מדוע? כי רכב ישן מביא אתו עוד כמה מאפיינים שבסיכום כללי אינם כדאיים ומשמעותם סיכוי מוגבר לנזק כלכלי לחברת הביטוח.

כמו בכל סוגי ביטוח הרכב כך גם כאן נקבעת הפרמיה עקרונית לפי הנתונים של דגם הרכב וגילו, גיל הנהג וההיסטוריה הביטוחית שלו.

אלא שהמרכיב היסודי של גיל הרכב עלול כאמור לגרור אחריו מאפיינים נוספים שהינם פוטנציאל לסיכון עבור חברת הביטוח: ככל שהרכב ותיק יותר על הכביש, כך מתרבים הסיכויים לכך שעבר תאונות, שמצבו המכאני ומצב השלדה שלו אינם טובים בלשון המעטה ושהוא פגיע וחשוף יותר לפגיעה חמורה בתאונת דרכים.

שנית – רכבים ישנים נהוגים במקרים רבים על ידי נהגים צעירים יותר, שאמצעיהם מוגבלים – גורם סיכון מרכזי נוסף.

יותר מכך – כאשר רכב ישן מעורב בתאונה עלול התיקון שלו להיות יקר, שכן בשוק חסרים חלקי חילוף משומשים לרכב ישן, מה שיחייב את המוסכים ברכישת חלפים חדשים, כך שערך התיקון יכול להגיע לכדי מחצית מערכו של הרכב. כל מה שצריך לדעת על ביטוח לרכבים ישנים

אפילו תאונות קלות בתאונות ברכבים ישנים (שלפי הסטטיסטיקה מועדים לתאונה מדי שלוש שנים בממוצע) יוגדרו במקרים רבים לטוטאל לוס (אובדן כללי) שכן ברכבים אלה שערכם מלכתחילה נמוך שווי הנזק לרכב יגיע בקלות עד 60% משווי הרכב.

לקריאה נוספת: באילו מקרים כדאי לתקן רכב במוסך הסדר?

עובדה זאת מחייבת את חברת הביטוח על פי ההגדרה החוקית של "אובדן מלא" לשאת במלוא ערכו של הרכב. כל זאת בשעה שהרווח בגין הפרמיות ששולמו בעבורו קטן בהרבה.

חברות ביטוח מסוימות שכן מסכימות לבטח רכבים ישנים בתנאים מסוימים – מעלות מאוד את עלות הפרמיה עבור הביטוחים המקיפים, וכדי להוריד מעצמן עוד סיכונים – מעלות מאוד את שיעורי ההשתתפות העצמית של המבוטחים.

מושג שהמציאו חברות הביטוח הוא "פרמיה קטומה" – כלומר מחירי מינימום שהם גבוהים ושלא ניתן בכל מקרה להפחיתם ולהעניק עליהם כל הנחה, כשהמטרה ברורה, לנסות להניא את הציבור מלבטח רכבים ישנים.

ומהם השיקולים של בעלי הרכבים?

מבחינת בעלי הרכב תמונת המצב היא כזאת: מכונית שערכה נמוך - סיכון מוגבר לתאונות דרכים – תשלומי פרמיה היכולים בתנאי פרמיה קטומה להגיע כדי שליש עד מחצית מערך הרכב. בתנאים אלו סביר שבעלי רכב רבים ישקלו ויחליטו לקחת צ'אנס ולא לבטח.

כיצד יש לנהוג במקרה של תאונת דרכים שגרמה לנזקי גוף?

החישוב פשוט: חיסכון של שלוש שנות ביטוח יסתכם בממוצע ב-15,000 שקל, סכום שעולה ברוב הפעמים על ערך הרכב והביטוח גם יחד. במקרים רבים, על כן, האינטרס של בעלי רכבים ישנים זהה לאינטרס של חברות הביטוח, קרי הביטוח המקיף אינו משתלם גם להם.

עם זאת, תחשיב הפרמיה כאמור נובע מעוד גורמים. אם למשל, מדובר בנהג ותיק ונטול עבר בעייתי של תאונות ושלילת רישיון  (מבחינת חברת הביטוח בלי עבר של תביעות כבדות או תביעות בכלל) אם מדובר ברכב שאינו כה ישן או ישן במצב טוב או כשמדובר ברכב פופולארי שמחירו במחירון גבוה יחסית – סביר שחלק מחברות הביטוח יסכימו לבטחו על פי תנאיהן ותעריפיהן.

לפעמים יתחבר לכך גם האינטרס של הלקוח, בעיקר אם הוא מדובר ברכב ישן אך ממודל פופולארי כגון טויוטה, פורד, מיצובישי וכדומה, שהוא יעד מועדף לגניבות. רכבים כאלה חביבים על גנבי הרכב בשל הפיתרון לבעיית חלקי החילוף שהוזכרה קודם. במשחטות הרכב הם הופכים לחלקי חילוף משומשים, שכה חסרים ונדרשים בשוק.

שיקוליו של בעל רכב ישן כזה, המועד מאוד לגניבה (ובמיוחד אם הוא מתגורר באזורים בקרבת הקו הירוק, צפון הנגב וכדומה) עשויים להיות אחרים. אם בנוסף מדובר ברכב אמין המשרת היטב את בעליו, יתכן שיבחר כן לבטחו במסגרת ביטוח מקיף, בתנאים הטובים והזולים ביותר שיוכל למצוא דהיינו מקסימום כיסוי במינימום פרמיה.  

עד כאן כשמדובר בנזקים לרכוש של בעל הרכב עצמו, אך מה לנזקי צד שלישי? ביטוח צד ג', גם הוא ביטוח רשות, וגם עליו אפשר לוותר. אך האם כדאי ולמי?

לבעלי רכבים ישנים שחברות הביטוח מסרבות מכל וכל לבטחם בכל תנאי כדאי בכל זאת לבטח עצמם בביטוח צד ג'. גם בעלי אופנועים וקטנועים שחברות הביטוח מסרבות לבטחם מבטחים עצמם בביטוח צד ג'.

ביטוח
זה הוא המינמאלי בביטוחים ושיקול כגון 'רכב ישן' אינו רלבנטי לחברות הביטוח כשמדובר בצד ג' ועל כן ברוב המקרים זהו ביטוח זמין ואפשרי. הוא יבוטל ולא יתחשבו בעת הגשת תביעה בשני מקרים עיקריים: כשהנהג הפוגע היה תחת השפעת אלכוהול או סמים וכאשר השימוש ברכב חרג ממה שנקבע בפוליסה (נהיגת שטח למשל).

ניתן גם לרכוש הרחבות במסגרת ביטוח צד ג' (שמשות רכב, רדיו, שירותי גרירה ועוד), וכך לפצות במקצת על העדר ביטוח מקיף.

מחפשים ביטוח לרכב ישן? קראו על ביטוח רכב אספנות! (רמז: עלות הביטוח זולה יותר...)

השוואת מחירים לפי דגמים
המומחים לביטוח רכב לשירותך!
ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור