חלוקת אחריות לנזקי גוף בתאונות בין כלי רכב דו גלגליים למכוניות
לפי חוק חדש שהתקבל במליאת הכנסת, בקריאה שניה ושלישית, האחריות לנזקי גוף של נפגעי תאונות דרכים בין כלי רכב דו גלגליים, לבין מכוניות, לא תהיה שווה ורוב האחריות תתגלגל לפתחו של בעל המכונית. חלק מהסיבות בגללן החליטו יוזמי החוק, ליזום אותו, היא האמונה שבשל החלוקה החדשה יוזל בעתיד ביטוח אופנועים וקטנועים
קיראו בהרחבה על: ביטוח מקיף לאופנוע
החוק החדש משנה את חלוקת האחריות, מחלוקה שווה, כפי שהיה עד היום, לחלוקה לפי יחס של 75:25, בה נטל האחריות העיקרי מוטל על חברת הביטוח של המכונית.
חשוב להבין, שחוק זה נוגע רק למקרים בהם אירעה תאונת דרכים בין מכונית לרכב דו גלגלי, בכל מקרה אחר, של תאונה עצמית, או תאונה בין שני רכבים דו גלגליים, לא יחול כל שינוי באופי ומרכיבי התשלום.
ביטוח חובה לאופנועים וקטנועים
זה לא סוד שחברות הביטוח לא אוהבות לבטח אופנועים וקטנועים. הם מעורבים בהרבה תאונות ונזקי הגוף, בהיעדר הגנת מחיצות הרכב, לרוב חמורים יותר.
חלוקת האחריות החדשה התקבלה כהוראת שעה לפרק זמן של שנתיים, במהלכו תיבחן השפעתה על הבטיחות בדרכים ועל שוק ביטוחי החובה לרכבים דו גלגליים.
מדיניות הגופים המבטחים, כפי שהייתה נהוגה עד היום, אילצה בעלי אופנועים וקטנועים לשלם תעריף גבוה מאוד עבור ביטוח חובה, לעיתים עלה התעריף עד לכדי שליש מעלות הרכב.
קיראו על: השפעת הסכם החצייה על פרמיית הביטוח לאופנועים
בעלי אופנועים וקטנועים רבים קיוו למהפיכה והוזלה משמעותית בביטוחי החובה, אך נכון להיום נראה כי יאלצו להתבדות.
בגלל הפסדי ה"פול" משרד האוצר לא יוזיל את ביטוח החובה
שמחתם של יבואני אופנועים וקטנועים ורוכביהם הייתה מוקדמת, בתוכניתם של יוזמי החוק, לגרום להוזלה בשוק ביטוח חובה לרכבים דו גלגליים יש כמה וכמה מהמורות.
העיקרית שבהן, היא שהכספים שיחסכו מבטחי האופנועים במקרי תאונות בין אופנוע, או קטנוע, לבין מכונית, יאפשרו רק לצמצם את הפסדי ה"פול" הרבים.
חברות הביטוח רשאיות לסרב לבטח נהג, או רכב, הן בביטוח חובה והן בפוליסת ביטוח מקיף. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות, נהגים צעירים, נהגים עם עבר עשית של תאונות דרכים ועוד.
קיראו: מה ההשלכות של נהיגה ללא ביטוח רכב בתוקף?
מאחר וביטוח החובה, כשמו כן הוא, צריך היה למצוא לבעיה פיתרון. ה"פול", הוא גוף שהוקם על ידי המפקח לביטוח ונהגים שלא מוצאים חברת ביטוח המוכנה לבטח אותם, יכולים לפנות ל"פול".
ה"פול", מחויב על פי חוק, לבטח בביטוח חובה את כל הפונים אליו. מאחר ומדובר בפניות מאוד לא כדאיות עבור הגוף המבטח, קבע לו המפקח לביטוח תעריפי פרמיות גבוהים בכ – 25% מהתעריפים בשוק ביטוחי החובה.
הפול מפסיד סכומי כסף עצומים מביטוח החובה לנהגים "בעייתיים", לפי ההערכות, 95% מההפסדים מקורם ביטוחי קטנועים ואופנועים.
עמדת האוצר, שלא מוצא לנכון להוזיל בשלב זה את ביטוחי החובה לרכבים דו גלגליים, מאכזבת ומעוררת זעם רב בקרב יבואניהם ורוכביהם. חוק חלוקת נטל האחריות החדשה, התקבל בניגוד לעמדת האוצר ונראה כי אין בכוונת האוצר לתמוך במטרותיו.
ביטוח חובה זול יותר לרכבים דו גלגליים? עדיין לא
אומנם השינוי בחלוקת נטל האחריות יביא לשיפור מסויים ומבטחי האופנועים, או הקטנועים ובהם ה"פול" - יפסידו פחות כסף, אך לא די בכך בכדי להוזיל את ביטוחי הפול.
תאונות מעורבות, בין מכוניות, לבין רכבים דו גלגליים, מהוות רק 30% מכלל התאונות עליהן מוציא ה"פול" כספים. לפי ההערכות, החוק החדש עשוי להביא לצמצום ההפסדים בהם נושא ה"פול" לסכום של 40 מיליון שקל בשנה.
אולי זה גם המקום לציין, שעידוד שימוש ברכבים דו גלגליים מקטין את זיהום האוויר ואת העומס בכבישים, חבל ששני אלו לא מהווים שיקול עבור האוצר. אין ספק שהוזלת ביטוחי חובה לקטנועים ואופנועים היה מעודד רבים יותר להשתמש בכלי רכב אלו.