x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
סקירה בנושאי ביטוח:
חשוב לדעת!
אנו מתחייבים שלא להעביר את פרטייך לצד שלישי, אלא למטרת השוואת מחירי ביטוח רכב כל המידע הנמסר בטופס הנ"ל נשמר ומטופל בדיסקרטיות הראויה. באתר Mph ניתן לערוך השוואת מחירים מותאמת אישית לרכישת ביטוח רכב במחיר הזול ביותר בישראל

הונאות ביטוח - למה זה קורה וכמה זה עולה

תאריך: 31/08/2011 14:34
התחייבות לביטוח הכי משתלם עבורך!

חברות ליסינג רבות פשטו בעשור האחרון על שוק הרכב בישראל והציפו אותו. עיקר הקנייה והמכירה של כלי רכב ישנים וחדשים מתבצע באמצעות חברות ליסינג. בעל רכב שמעוניין למכור את כלי הרכב הישן שלו ולעלות מודל, מתקשה לקבל אפילו את מחיר המחירון, המוסכם בדרך כלל, על המוכר והקונה מרצון.

השליטה של חברות ליסינג בשוק הרכב בישראל, מאלצת את המוכר להוריד את המחיר בעשרות אחוזים מתחת למחירון. המוכר מפסיד והרוכש מרוויח.

לחבורת העבריינים שנתפסה לאחרונה על ידי משטרת ישראל, לא התאים המצב שאינה יכולה להיפטר מאותם כלי רכב ישנים שלה ולמכור אותם, לפחות במחיר מחירון.

מה עושים? מזמינים אצל מתווך, מוכר או אפילו אצל בן משפחה גניבה של כלי הרכב המועמד למכירה. המתווך מעביר את כלי הרכב הנבחר למשחטות של הרשות הפלשתינאית, כלי הרכב הופך לחלקי חילוף החוזרים לשוק הישראלי בזכות שיטת הדלת המסתובבת.

בעל הרכב מתלונן במשטרת ישראל על גניבת רכב ובמקביל להגשת התלונה מגיש תביעה לחברת הביטוח. החברה בודקת כנהוג את התביעה ומשלא נמצאו עילות לביטול התביעה בגין הונאה מכוונת או תביעת סרק, מפצה חברת הביטוח את בעל הרכב על הגניבה לכאורה.

בעל הרכב העבריין מרוויח פעמיים, פעם אחת מחברת ביטוח ופעם שנייה ממכירת כלי הרכב למשחטות באמצעות המתווך.

זוהי רק דוגמה אחת מתוך שיטות רבות ויצירתיות, להונאת חברות ביטוח בתחום הרכב.

כיום תאונות דרכים, חבלות בזדון בגוף הרכב, לצורך ניפוח הנזק, שכנוע קרובי משפחה וחברים להצטרף לרשימת הנפגעים בתאונה שלא הייתה, לגייס עדי שקר שיתמכו בתביעה בגין תאונה, מצטרפים לרשימה ארוכה של טכניקות הונאה כלפי חברות הביטוח.

לפי מחקרים של הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר עולה כי היקף ההונאות מגיע עד לכדי 15%- 20% מסך תשלומי הפיצויים המשולמים בכל שנה. במונחים כספיים מדובר ב- 350 - 500 מיליון ₪ בשנה המשולמים ללא הצדקה.

אם זה המצב, לא רק לחברות הביטוח יש סיבות טובות לדאגה, גם לנו המבוטחים בעלי הרכב. העמסת
עלויות לא אמיתיות על סכומי התביעה, גורמת לניפוח סכומי הפיצוי המועברים לנפגעים.

הונאות אלה גוררות פרמיות ביטוח גבוהות יותר לכלל הציבור וצמצום מימדי התופעה עשוי לתרום רבות להוזלה
של תעריפי הביטוח, בהם נושאים כלל המבוטחים.

על מנת להילחם בתופעה, יזם לפני כשנתיים משרד האוצר, בשיתוף עם משרד המשפטים ומשרד התחבורה, חקיקה המאפשרת הקמת מאגר מידע מרכזי לאיתור חשד להונאות בתביעות ביטוח חובה.

כל
חברות הביטוח בארץ משתתפות במאמץ זה והפעלת המאגר הוטלה על חברת ISO אשר לה ניסיון רב בהפעלת מערכים דומים בחו"ל. לעידוד הציבור לקחת חלק במאבק בהונאות, נפתח קו אדום, באמצעותו יכול הציבור להשאיר ידיעות שיש בהן לחשוף את הקושרים להונות את חברות הביטוח, עוד בטרם ישלמו להם פיצויים בגין התביעה הכוזבת שהוגשה.

לפני מספר חודשים, התבשרנו על הטמעתה של מערכת מחשוב חדשה במספר חברות ביטוח מובילות. המערכת, שפותחה על ידי חברת Viewlinks בייעוצו של מומחה הביטוח פרופ' יהודה כהנא מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, מבטיחה לצמצם משמעותית את היקפי הונאות הביטוח בישראל.

לדברי פרופ' כהנא, ייחודה של המערכת הוא ביכולת כריית הנתונים שלה ובאופן שבו
היא מצליבה בין כמות אדירה של נתונים ממקורות שונים.

המערכת מסתנכרנת לכל מערכות המידע בחברות הביטוח ואוספת פריטי מידע. במקביל, נאסף מידע חיצוני כמו מודעות אבל או מודעות למכירת רכב אשר מוצלב עם המידע המצוי כבר במערכת.

קיראו על: ביטוח לג'יפ במחיר הזול בישראל

לאחר תהליך ההצלבה, מסווגת המערכת כל תביעה לשלוש רמות חשד:

90% מהתביעות מתגלות כ"ירוקות", בעוד בודדות מתגלות כ"צהובות" או "אדומות". כך יכולה חברת הביטוח למנות את החוקרים הטובים ביותר שלה לתביעות ה'אדומות', חוקרים צעירים ופחות טובים לתביעות ה'צהובות' ובכך להבטיח לחשוף יותר ויותר ניסיונות מירמה. פרופ' כהנא מוסיף כי "עם הפעלת המערכת ממוצע הימים לתשלום התביעות ירד מ-38 ל-27 יום".
 

חוקרים פרטיים, שיתבקשו לבצע את החקירות עבור חברות הביטוח, עם דירוג ובלי דירוג של החקירות לפי צבעים, יעשו נכון אם יבחנו את האינדיקציות העיקריות להלן, שיש בהן להצביע על חשד לביצוע הונאה בביטוח רכב ופגיעות גוף כתוצאה מתאונות דרכים:

  • האם נמסרה הודעה מאוחרת למשטרה על עצם התרחשות התאונה.
  • האם כל הנפגעים מתלוננים על אותה פגיעה גופנית.
  • הנפגעים טוענים לפגיעה גופנית קשה ואילו לרכוש נגרם נזק מזערי.
  • נמצא, שהנפגעים מגישים חשבוניות טיפול מאותם רופאים.
  • הנפגעים מדווחים למעשה על טיפולים רפואיים זהים, למרות שמדובר בתאונות שונות, במועד ובמקום.
  • מתברר, שכלי הרכב שהיה מעורב בתאונה ישן מאוד וללא ביטוח חובה.

 

למה זה קורה לנו? יוקר המחייה, מצוקה כלכלית והתענוג המפוקפק "לדפוק" את הממסד ואת חברות הביטוח בפרט, מדרבנים את הקושרים להונות להוציא כספים במרמה מחברות הביטוח.

לגידול המתמיד באוכלוסיית הנהגים ובציי רכב, יש השפעה ישירה על הגידול בנפח התביעות הכוזבות המנפחות את שיעורי הנזק. 

נודה על האמת, אין כל יחודיות בתופעה זו של הונאות ביטוח רכב. זו נישה נוספת של עבריינות, שהכסף הגדול והקל מושך לנסות בה את המזל.

העבריינים יודעים שהעסק פרוץ ואין צורך בהרבה תחכום ותעוזה כמו בתחומי פשיעה אחרים, כדי לעשות מכה טובה על חשבון חברות הביטוח. חקירות מוצלחות יחשפו את הקושרים להונות, כך שחברת הביטוח לא תינזק כספית במקרים אלו.

יתכנו מקרים שאם ימצאו ממצאים חמורים של זיוף ושיבוש הליכי חקירה, יועבר התיק להמשך טיפול של משטרת ישראל אך זה קורה מעט מאוד, העבריינים לא נרתעים, אין להם ממה.

הרשויות לא יושבות להם על הצוואר ואם כן, זו עקיצה בודדת, לא עקבית, לא מתמשכת ולא מפחידה. עם תופעות מטרידות שכאלה, המתגלגלות בסופו של יום לפתחם ולכיסם של
המבוטחים ההגונים, נדרשות להתמודד מחלקות התביעה בחברות הביטוח.

התמודדות
זו מצריכה היערכות מיוחדת, מקצועית ומשומנת היטב. כדי לספק מענה הולם למלחמה בתופעה זו, נדרשת גם הפעלה רציפה של משרדי חקירות מקצועיים ומנוסים בתחום חקירות ואימות תביעות ביטוח.

רק שילוב כוחות מתוזמן ומתוכנן היטב, של הכוחות העוסקים במלאכת החקירה והאכיפה, עשוי להניב את תוצאות של ממש, אם לא למיגור תופעת ההונאות, אז לפחות לצמצומה.

השוואת מחירים לפי דגמים
המומחים לביטוח רכב לשירותך!
ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור