x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
סקירה בנושאי ביטוח:
חשוב לדעת!
אנו מתחייבים שלא להעביר את פרטייך לצד שלישי, אלא למטרת השוואת מחירי ביטוח רכב כל המידע הנמסר בטופס הנ"ל נשמר ומטופל בדיסקרטיות הראויה. באתר Mph ניתן לערוך השוואת מחירים מותאמת אישית לרכישת ביטוח רכב במחיר הזול ביותר בישראל

אביזרי בטיחות למניעת תאונות והקטנת נזקים

תאריך: 11/08/2015 12:10

מבחינה ביטוחית ניתן לחלק תאונות דרכים מסוג נזק בלבד, כלומר בהן אין פגיעה בגוף, לשני סוגים: סוג האשון הן תביעות המצריכות הפעלה של הביטוח, קרי תביעה של ביטוח הרכב על מנת לפצות את בעל הרכב בגין הנזק שנגרם לרכבו ולהחזיר את מצב הרכב לקדמותו.

סוג שני של תאונות דרכים הן תאונות בהן הנזק הנו מתחת לגבול ההשתתפות העצמית ולכן אינן מצדיקות הפעלה של הביטוח.

היבט חשוב של הנושא אותו יש להזכיר בהקשר זה הוא עניין קיומן של תביעות קודמות בעת שאנו מחדשים את ביטוח הרכב. במידה שקיימות תביעות ביטוחיות שלנו כלפי חברת הביטוח בשלושת השנים הקודמות, לא נקבל את ההנחה בביטוח הרכב המקיף ונאלץ לשלם את מחירה המלא של הפוליסה.

מדובר במחיר היקר במאות ולעיתים באלפי שקלים מהמחיר המוזל אותו משלם מי שנהנה מההנחה. העבר הביטוחי שלנו מלווה אותנו לכל חברת ביטוח אליה נפנה לצורך חידוש הביטוח ובכל השוואת מחיר ביטוח רכב נישאל לגביו ונידרש לספק מסמך היעדר תביעות.

עולה השאלה, אם כן, מה הקשר בין אביזרי בטיחות בדרכים והפעלה או אי הפעלה של הביטוח וכיצד אביזרי בטיחות בדרכים המתאימים בעיקר לסביבה עירונית ולחניון, יכולים למנוע מאיתנו את הטלפון המצער לסוכן הביטוח וכן את ייקורו של ביטוח הרכב בפעם הבאה שנחדש אותו.

מתי תובעים את חברת הביטוח בתאונת נזק בלבד?

כאשר מתרחשת תאונת דרכים שהנזק בה גבוה מסכום ההשתתפות העצמית של הנהג עליו האחריות לתאונה, הצעד המתבקש הוא תביעה של חברת הביטוח לקבלת פיצוי בהתאם לתנאי הפוליסה.

סכום ההשתתפות העצמית המקובל במרבית פוליסות הביטוח הנו כ 1900 ש"ח. לאור מחירי החלפים הגבוהים בישראל ומחירי שעת עבודה במוסך, עלויות תיקון של תאונות, קטנות ככל שיהיו, חוצות ללא קושי את רף ההשתתפות העצמית, בפרט אם אנו מעוניינים בתיקון הרכב במוסך שאינו מוסך הסדר ותוך שימוש בחלפים מקוריים.

איפה בעצם מתרחשות רוב התאונות?

ע"פ נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רק 26% מתאונות הדרכים עם נפגעים התרחשו בדרכים שאינן עירוניות בעוד כל יתר 74 האחוזים אירעו בדרכים עירוניות, חניונים, שטחי תפעול ודרכים לא סלולות.

לא קיימת סטטיסטיקה מסודרת לגבי תאונות נזק שכן חלקן כלל אינו מדווח אולם ניתן להשליך מהנתון הקודם בשילוב עם נתונים ממדינות אחרות בעולם ולהסיק בסבירות גבוהה מאוד כי גם מרבית תאונות הדרכים המסתיימות בנזק בלבד, מתרחשות במרחב העירוני. 

תפקידם של אביזרי בטיחות במניעת תאונות במרחב העירוני

כאן כבר מתחיל להיות ברור תפקידם של אביזרי הבטיחות השונים בהפחתת כמות התאונות במרחב העירוני והפחתת חומרתן.

קיימים סוגים רבים של אביזרים שתפקידם לצמצם את כמות התאונות ולמתן את חומרתן.

ניתן למצוא מידע מקיף אודות אביזרי הבטיחות השונים, אופן פעולתם והשימוש הנכון בהם לפתרון בעיות בטיחות בכבישים בקטלוג ציוד הבטיחות בדרכים ובחניונים של חברת מ.מ.ש המתמחה בפתרונות בטיחות.

להלן מספר דוגמאות להמחשת העניין:

רכב א' נוסע ברחוב צר בו מותרת נסיעה במהירות 50 קמ"ש אולם בפועל מהירות זו גבוהה מהמהירות אותה מאפשרים תנאי הדרך ולא תאפשר לנהג להגיב להתרחשויות בכביש.

לפתע נפתחת לתוך מסלול הנסיעה דלת של כלי רכב ב' החונה בחניה בצד הכביש ומתרחשת תאונת נזק במסגרתה יש להחליף את דלת רכב ב' ולערוך תיקונים מקיפים בחזית רכב א'.

עלות הנזק גבוהה משמעותית מסך ההשתתפות העצמית המוגדרת בפוליסה של רכב א' ועל כן יש לתבוע את חברת הביטוח של רכב א'  לקבלת פיצוי מתאים.

הפיתרון האידאלי להפחתת מהירות נסיעה של כלי רכב במרחב העירוני הנו שימוש בפסי האטה (Speed bumps/humps).

אביזר בטיחות פשוט ויעיל זה נמצא בשימוש בכל העולם מסוף המאה הקודמת והוכח מחקרית כאפקטיבי מאוד בהפחתת מהירות נסיעת כלי רכב. פס ההאטה יגרום לנהגים להאט מבעוד מועד לפני המפגש עם הפס ולשמור על מהירות ממוצעת נמוכה בכל קטע הדרך בה מותקנים פסי ההאטה.

הפחתת מהירות הנסיעה תאפשר זמן תגובה ארוך יותר לאירועים בלתי צפויים כמו פתיחת הדלת שהזכרנו קודם. קיימים פסי האטה מוכנים במספר מידות בהתאם למהירות הנסיעה הרצויה בקטע הכביש הספציפי.

רכב א' מתקרב לצומת בעל ארבע כניסות וארבע יציאות (צומת בצורת X) לא מרומזר באיזור עירוני צפוף. רכב מסחרי גבוה חונה בצידו הימני של הכביש, קרוב לצומת ומסתיר את שלט העצור כמו גם את המתרחש בנתיב הניצב מימין.

בזמן שרכב א' נכנס לצומת בנסיעה איטית, מגיח מהנתיב הימני (והמוסתר) רכב ב' ופוגע ברכב א' מבלי שאחד מהרכבים יכל להבחין ברכב השני מבעוד מועד.

על אף שקצב הנסיעה איטי, נגרם לכלי הרכב נזק הגבוה משמעותית מסכום ההשתתפות העצמית ונהג ב' תובע את חברת הביטוח של נהג א'. פיתרון לבעית הבטיחות אותה תארנו עשוי להיות התקנה של מערכת רמזורים אולם ידוע כי לא ניתן להתקין רמזור בכל צומת מפאת עלויות המערכת הגבוהות וריבוי הצמתים בערים.

פיתרון בטיחות נוסף וזול בהרבה עשוי להיות התקנה של מראה פנורמית גדולה שתאפשר לכלי רכב המגיעים מנתיבים שונים לצומת בו יש שטחים מתים, להבחין ברכב המתקרב לצומת מנתיב ניצב ולהאט או לעצור לפי הצורך.

מראה פנורמית היא מראה קמורה המאפשרת שיקוף של שטח הגדול משמעותית משטח הפנים שלה. בשל צורתה הקמורה ואופן החזרת קרני האור ממנה, מתקבלת תמונה מעוותת אשר לא מאפשרת לצופה להעריך את המרחק האמיתי של העצמים המשתקפים אולם כן ניתן לראות בה בבירור את קיומם של עצמים ובפרט כלי רכב המתקרבים לצומת.

נהג רכב א' שהנו רכב יוקרתי מחפש חניה לרכבו בחניון של מרכז מסחרי גדול. קומה 1- בה נמצא הנהג מלאה לחלוטין ברכבים חונים ועל כן  מחליט הנהג לשים פעמיו לקומה 2- בה הוא מקווה למצוא מקום חניה פנוי.

הירידה לקומה 2- היא כמקובל בחניונים ציבוריים, דרך סרפנטינה צרה המספיקה למעבר 2 כלי רכב בקושי רב. באמצע הירידה מגיח רכב ב' שנמצא בדרכו מקומה 2- לקומה 1- , חורג רק במעט לתוך המסלול הנגדי ופוגע בחלקו הקדמי השמאלי של רכב א' הנוסע לאיטו בנתיב זה.

כתוצאה מהתאונה נגרם נזק משמעותי לשני כלי הרכב והנזק הכולל מסתכם בעשרות אלפי שקלים היות שרכב א' הוא רכב יוקרה. פיתרון פשוט ויעיל לבעיה זו הנו שימוש במפרידי נתיבים.

אביזר בטיחות פשוט זה מותקן על רצפת החניון, בתוך הסרפנטינה ותפקידו לבצע הפרדה פיסית בין הנתיבים למניעת מקרים כמו זה שתואר לעיל.

מפריד התנועה עשוי חומרים תרמופלסטיים עמידים ואינו גורם נזק לרכב שנתקל בו אלא מחזיר אותו בעדינות לנתיב הנסיעה.

מפרידי נתיבים, הנקראים גם מפרידי תנועה, אידיאליים גם להפרדת נתיבים לפני עמדות בקרה ביציאה מהחניון, גישה לשערי בידוק (כמ למשל בנתב"ג) וכל איזור אחר בו אנו מעוניינים למנוע מעבר כלי רכב בין נתיבים לטובת שמירה על הסדר ועל הבטיחות בדרכים.

בשלושת הדוגמאות ראינו כיצד אביזרי בטיחות לכבישים ולחניונים יכולים למנוע תאונות דרכים במרחב האורבני אשר הנזק בהן, באופן וודאי, היה עולה על סכום ההשתתפות העצמית הקבוע בפוליסת הביטוח והיו מחייבות ללא כל ספק הפעלה של ביטוח הרכב המקיף על כל המשתמש מכך.

חשוב לציין כי קיימים אביזרי בטיחות נוספים, כמו למשל מגיני פינות וסופגי אנרגיה למיניהם אשר תפקידם אינו במניעת תאונות אלא במזעור הנזק במקרה שמתרחשת תאונה.

דרישה מהרשויות להתקנה של אביזרי בטיחות בסביבת המגורים

התקנה של אביזרי בטיחות בדרכים אינה מותרות שנועדו לעזור לנו רק לחסוך בתשלום ביטוח הרכב.

מדובר באביזרים שחלקם הגדול מונע תאונות ואף מציל חיים. אם בחניון במקום העבודה שלך, בקרבת בתי הספר והגנים בהם נמצאים ילדיך או ברחוב בו אתה מתגורר לא הותקנו אביזרי בטיחות, חשוב לדרוש מהגורם הממונה כי יותקנו כאלה.

התקנת פסי האטה למשל הנה צעד פופולארי הזוכה במקרים רבים לתמיכת הקהילה. הנך עשוי להיות מופתע מההיענות החיובית של הרשויות לנושא אשר ישמחו להציג היענות לבקשות התושבים ועשייה לטובת הקהילה וכל זה בעלויות נמוכות ובזמן קצר.

קראו עוד ובהרחבה: על בטיחות אקטיבית ופאסיבית של כלי רכב

השוואת מחירים לפי דגמים